Μιλώντας στο ελληνόφωνο YouTube για ευαίσθητα θέματα
Δηλαδή, την ομοφυλοφιλία
Πριν από κάποιες μέρες έκανα ένα πείραμα. Δοκίμασα να διασκευάσω σε μορφή βίντεο ένα από τούτα τα γράμματα που λαμβάνετε κάθε δύο εβδομάδες και να το δημοσιεύσω στο κανάλι της Καθημερινής Φυσικής. Εμπλούτισα το κείμενο, εξομάλυνα τον λόγο μου σε ορισμένα σημεία ώστε να μην είναι τόσο αιχμηρός ή διχαστικός, επεκτάθηκα παραπάνω σε κάποιες σκέψεις και, όταν ήμουν σχετικά ικανοποιημένος, το βιντεοσκόπησα. Το κείμενο μου πήρε περίπου 7-8 ώρες, αλλά ακόμα και τόσες είναι λίγες σε σχέση με αυτές που αφιερώνω κατά κανόνα στο αντίστοιχο ενός τυπικού επεισοδίου, οι οποίες ξεκινούν από 30 και μπορεί να φτάσουν τις 50. Βέβαια, μιλάμε για εκ των πραγμάτων διαφορετικά πράγματα. Στο συγκεκριμένο βίντεο δεν προσπάθησα να εξηγήσω μια πολύπλοκη επιστημονική έννοια με απλά λόγια αλλά να εκφράσω τις απόψεις μου και να επιχειρηματολογήσω γι' αυτές με όση μεγαλύτερη σαφήνεια μπορούσα. Εν πάση περιπτώσει, ορίστε μερικά ενδιαφέροντα πράγματα για αυτό το εγχείρημα.
Αρχικά, μερικά στατιστικά
Μέχρι τη στιγμή που γράφω αυτό το γράμμα, το βίντεο έχει προβληθεί 53.493 φορές. Για το ίδιο χρονικό διάστημα, οι προβολές είναι ελαφρώς πεσμένες σε σχέση με το τυπικό εύρος ενός επεισοδίου στο κανάλι που κυμαίνεται μεταξύ 65.000 και 92.000. Τα likes βρίσκονται στα 6.073 και τα dislikes στα 689. Αυτό μας δίνει ένα ποσοστό 89,8% υπέρ των likes που, ενώ είναι σίγουρα ριγμένο σε σχέση με άλλα επεισόδια του καναλιού που τυπικά βρίσκονται στο 99%, δείχνει πως, η συντριπτική πλειονότητα όσων επέλεξαν να αλληλεπιδράσουν μαζί του, βρήκαν το βίντεο ενδιαφέρον ή τους άρεσε.
Τώρα, στα σχόλια. Το βίντεο έχει δεχθεί 1.499 σχόλια και είναι το βίντεο με τα περισσότερα σχόλια σε ολόκληρο το κανάλι. Περισσότερα και από άλλα επεισόδια που έχουν πολλαπλάσιες προβολές, εκατοντάδων χιλιάδων ή ακόμα και εκατομμυρίων. Ο κόσμος, καταπώς φαίνεται, έχει πολλά πράγματα να πει γι' αυτό το θέμα. Δεν υπάρχει κάποιος εύκολος τρόπος να τα μετρήσω ως προς αυτό, όμως πολλά από τα σχόλια είναι αρνητικά. Ίσως τα μισά ή και περισσότερα. Μπορεί να σας φανεί περίεργο το ότι ένα βίντεο που άρεσε στους 9 από τους 10 (ή, τέλος πάντων, στους 9 από τους 10 που επέλεξαν να αλληλεπιδράσουν μαζί του - σίγουρα υπάρχουν και κάποιοι που το προσπέρασαν χωρίς πολλή σκέψη) έχει δεχτεί τόσα πολλά αρνητικά σχόλια. Νομίζω πως αυτό δείχνει ξεκάθαρα ότι οι άνθρωποι που έχουν τόσο έντονες απόψεις πάνω στο θέμα είναι και αυτοί που κάνουν την περισσότερη φασαρία.
Ένας από τους λόγους που έφτιαξα το βίντεο ήταν ακριβώς αυτός. Μπροστά στις κραυγές, στη βαβούρα και σε ανόητους φανταστικούς διαλόγους μεταξύ ενός παιδιού και του ομοφυλόφιλου μπαμπά του, νομίζω πως οι ψύχραιμες, εμπεριστατωμένες τοποθετήσεις σπανίζουν στα κοινωνικά δίκτυα. Και, είτε συμφωνείτε είτε διαφωνείτε, θεωρώ πως έκανα τίμια δουλειά. Βλέποντας το βίντεο εκ των υστέρων, αν είχα τη δυνατότητα σε ένα-δύο σημεία θα είχα διατυπώσει κάποια πράγματα ελαφρώς διαφορετικά. Σίγουρα κάποια άλλα θα μπορούσαν να είχαν αναλυθεί περισσότερο. Αλλά αυτός είναι ένας από τους περιορισμούς του μέσου. Πόσα να χωρέσω μέσα σε 3.000 λέξεις; Απέφυγα τους αχρείαστους συναισθηματισμούς, υποστήριξα κάθε άποψη με επιχειρήματα και προσπάθησα να μην προσβάλω κανέναν - εντάξει, εκτός από την εκκλησία αλλά, ρε παιδιά, στον λαιμό μου κάθεται. Στο τέλος, δε, επιδίωξα να βρω κάποιον κοινό τόπο, ένα σημείο σύγκλισης, με όλον τον κόσμο που διαφωνεί και εκφράζεται τόσο έντονα. Είπα:
Ο σκοπός μας είναι κοινός. Δεν είμαστε αντίπαλοι. Ο κόσμος δε θα γίνει χειρότερος εάν επιτρέψουμε να υπάρχει περισσότερη αγάπη και περισσότερες οικογένειες.
Επιπλέον, στην αρχή του βίντεο, είπα:
Καθίστε αναπαυτικά, φτιάξτε ένα κοσμικό latte, ό,τι κι αν σημαίνει αυτό για εσάς, και ελάτε να συζητήσουμε ήρεμα και όμορφα.
Τα σχόλια
Πώς αντέδρασε, λοιπόν, μια σημαντική μερίδα των σχολιαστών; Προσπάθησε με κάθε τρόπο να αποδείξει πως είμαστε όντως αντίπαλοι, βρίζοντας και μειώνοντάς με με διάφορους χαρακτηρισμούς, ενώ ταυτόχρονα εξέφραζε μίσος και απέχθεια για τους συνανθρώπους μας που εκλαμβάνει ως διαφορετικούς.
Προσπάθησα πολύ να βρω σχόλια που να διαφωνούν και να έχουν να πουν κάτι ουσιαστικό. Αν μη τι άλλο, βρίσκω εξαιρετικά χρήσιμη και παραγωγική τη διαφωνία. Πώς πήγε αυτό; Όχι και πολύ καλά. Σε πρώτο επίπεδο, μου είναι αρκετά δύσκολο να διαβάσω τα σχόλια αποστασιοποιημένα. Εκτός του ότι πολλά από αυτά είναι παραληρηματικές ανοησίες, χωρίς συνοχή, παραγράφους ή σημεία στίξης, αρκετά μου επιτίθενται επί προσωπικού. Υπάρχουν κάποια που είναι σίγουρα περισσότερο συγκροτημένα από άλλα, όμως βρίθουν από λογικές πλάνες. Για παράδειγμα:
Η ανάλυση σας είναι θα έλεγα είναι "δημοτικού", χωρίς να θέλω να μειώσω κανενός είδους εκπαιδευτική βαθμίδα, αλλά προφανώς στη προσπάθειά σας να υποστηρίξετε μια θέση τουλάχιστον διεστραμμένη, παρουσιάζετε έννοιες αλλά και λειτουργικότητες ως μη διαχωριζόμενες, ακόμη και αν δεν υπάρχει κανένας προφανής τρόπος ομαδοποίησης (πέραν της διαστρέβλωσης). Θα κάνω μόνο ένα σχόλιο σχετικά με τη δήλωσή σας: "Πότε είναι η τελευταία φορά που αφήσαμε τη Φύση να ορίζει τις ζωές μας."
Ειλικρινώς σκέφτομαι ότι σίγουρα εκ μέρους σας θα υπάρχει πρόβλημα αντίληψης ωστόσο θα προσπαθήσω να πω το προφανές. Υποστηρίζετε πώς θα πρέπει να αλλοιωθεί η φυσική κανονικότητα στα πλαίσια της ανθρώπινης εξέλιξης? Φαντάζομαι θα είστε υπερ και της καταστροφής του περιβάλλοντος όπως επίσης θα είστε υπέρ και οποιοδήποτε άλλης συνθήκης προωθεί τον ανθρώπινο πολιτισμό άσχετα με τις επιπτώσεις που μπορεί να είναι καταστρεπτικές. [...] Αναγνωρίζω ότι για προσωπικούς ή άλλους λόγους προωθείτε την πρόδηλα εκφυλιστική γνώμη σας (και η χρήση της λέξεως εκφυλιστική δεν είναι τυχαία, βασίζεται και πάλι στη βασική παρατήρηση ότι προσπαθείτε να αναλύσετε ένα καθαρά βιολογικό ζήτημα με όρους κοινωνικούς και άρα το εκφυλίζεται) ωστόσο θα σας πρότεινα πριν το κάνετε αν δεν έχετε τη κατάρτιση, την αντίληψη , την ικανότητα ή τέλος την θέληση να δαπανήσετε χρόνο εξερευνώντας το ζήτημα στις πραγματικές του διαστάσεις να το αποφύγετε.
Σε ένα σχόλιο 200 λέξεων, υπάρχουν δύο λογικές πλάνες: Η πρώτη είναι ένα επιχείρημα αχυράνθρωπος. Επειδή υποστηρίζω πως οι άνθρωποι κατά κανόνα προσπαθούν να επιβληθούν στη φύση και δεν την αφήνουν να ορίσει τις ζωές τους, πρέπει να είμαι και υπέρ της καταστροφής του περιβάλλοντος. Κατασκευάζεται ένα διαστρεβλωμένο επιχείρημα-αχυράνθρωπος που παίρνει τη θέση του αρχικού, με μοναδικό σκοπό να είναι πιο εύκολα καταρρίψιμο. Η δεύτερη είναι μια επίθεση στο άτομο: Ο μόνος λόγος που μπορεί να έχω διαφορετική άποψη από τον σχολιαστή είναι επειδή μου λείπει η κατάρτιση, η αντίληψη, η ικανότητα ή η θέληση να συλλάβω τις διαστάσεις του θέματος που θίγω.
Έπειτα, υπάρχουν τα σχόλια που απαντάνε σε πράγματα που δεν είπα. Για παράδειγμα:
Αρχικά προσπαθείς να επιχειρηματολογήσεις ότι δεν υπάρχει τίποτα το "αφύσικο" στην ομοφυλοφιλία γιατί την συναντάμε τόσο στο ανθρώπινο όσο και και σε άλλα είδη. Το "αφύσικο" δεν έχει να κάνει με το τι παρατηρείται γενικότερα στη φύση αλλά αν μια συμπεριφορά είναι αποδεκτή ή όχι από ένα οργανωμένο σύνολο ανθρώπων. Το να θεωρούνται συμπεριφορές όπως ο κανιβαλισμός (που έχει παρατηρηθεί και στον ανθρώπινο και στο υπόλοιπο ζωικό κόσμο) "αφύσικες" δεν έχει να κάνει με την κατάργηση κάποιου φυσικού νόμου αλλά ενός κοινωνικού νόμου. Όταν λες ότι τα ομοφυλία είναι "φυσική" επειδή έχει παρατηρηθεί και αλλού τότε με την ίδια λογική και το δίκαιο του ισχυρότερου είναι "φυσικό" και το να κυκλοφορούμε γυμνοί είναι "φυσικό" και επομένως οποιαδήποτε συμπεριφορά πρέπει να είναι αποδεκτή βάση του δικού σου σκεπτικού μόνο και μόνο επειδή έχει παρατηρηθεί και αλλού. Και κάπως έτσι τελειώνει το παράλογο επιχείρημα περί φυσικού και αφύσικου.
Τι είπα στο βίντεο:
Όσον αφορά την επιστήμη, η έννοια του «αφύσικου» δεν υπάρχει. Οτιδήποτε βρίσκεται μέσα στη φύση, είναι φτιαγμένο από ύλη και ενέργεια είναι φυσικό. Οι άνθρωποι, οι σχέσεις και οι κοινωνίες που δημιουργούν, οι πόλεις, τα κτήρια, τα αυτοκίνητα, τα συναισθήματα, τα διαστημόπλοια, όλα αυτά είναι φυσικά γιατί υπόκεινται στους κανόνες της φύσης τους οποίους οι επιστήμονες μελετούν. [...] Δεν μπορείς, λοιπόν, επικαλούμενος τη φύση και τη βιολογία, να υποστηρίξεις πως η ομοφυλοφιλία, όπως και οτιδήποτε άλλο εκτός της ετεροφυλοφιλίας, είναι αφύσικη, εφόσον τη συναντάμε τόσο στο ανθρώπινο είδος όσο και σε άλλα είδη, τα οποία είναι εξ ορισμού κομμάτι της φύσης.
Ο σχολιαστής διατυπώνει έναν διαφορετικό, δικό του ορισμό του αφύσικου και στη συνέχεια επιχειρηματολογεί πάνω σε αυτόν. Σε κάποια άλλη συζήτηση θα μπορούσαμε να συζητήσουμε για το τι είναι κοινωνικά αποδεκτό και τι όχι, όμως στη συγκεκριμένη μιλάω για τις περιπτώσεις που κάποιος επικαλείται την επιστήμη και τη βιολογία για να υποστηρίξει πως η ομοφυλοφιλία είναι αφύσικη.
Για να μην κατηγορηθώ, ξανά, ότι μεροληπτώ όμως, ορίστε κι ένα σχόλιο που θεωρώ πως είχε κάτι να πει σαν κριτική:
Το γεγονός ότι απαντάς σαρκαστικά στις ομολογουμένως γελοιότητες των εκπρόσωπων τις εκκλησίας και των ανθρώπων παρόμοιας αισθητικης , δεν σήμαινει ότι δίνεις επαρκείς απαντήσεις ... και πόσο δε μάλλον από την επιστημονική σκοπιά την οποία άτυπα εκπροσωπείς . Με αυτό τον τρόπο ,αυτό που κάνεις είναι να διαιωνίζεις την νοοτροπία του διπόλου, της τυφλής αντιπαράθεσης και του ''άσπρου-μάυρου''για ζητήματα απείρως πιο σύνθετα . Πολύ χαρακτηριστικά είναι τα σχόλια κατα συντριπτική πλειοψηφία είναι... είτε λατρεία και τυφλή αποθέωση είτε κατάρες και βρισιές. Η επιστήμη και τα επιστημονικά δεδομένα απουσιάζουν και απ το βίντεο και απ τα σχόλια. ΥΓ. Η ηθική, ως έννοια, είναι βασική ανθρώπινη ανάγκη , είναι μια διαχρονική , μια αέναη , μια αγωνιώδης προσπάθεια διάκρισης του σωστού απ το λάθος , δεν είναι εφεύρημα .Η επιστημονική διαδικασία την εμπεριέχει και την αφορά .
Ενώ δεν παρέλειψα να αναφερθώ σε επιστημονικά δεδομένα εκεί που θεώρησα ότι ήταν απαραίτητο, μπορώ να δεχτώ πως σε ένα-δύο σημεία ίσως ήμουν περισσότερο ειρωνικός απ' όσο έπρεπε (είπαμε, εξαιρώ αυτά που αναφέρομαι στην εκκλησία - και λίγα είπα γι' αυτή). Ωστόσο, δεν είμαι σίγουρος πού απευθύνεται το υστερόγραφο. Αν και θα μπορούσαμε να συζητήσουμε κατά πόσο η ηθική είναι "εφεύρημα" ή όχι, στο βίντεο δεν ανέφερα τίποτα σχετικό.
Επίσης, μεγάλο ενδιαφέρον έχει το πώς η προκατάληψη του εκάστοτε σχολιαστή διαμορφώνει τον τρόπο που βλέπει το βίντεο. Για πολλούς απ’ τους ανθρώπους που συμφώνησαν μερικώς ή απολύτως μαζί μου, ήμουν ψύχραιμος, ευγενικός και μη προσβλητικός. Για εκείνους που εξαρχής διαφωνούσαν, ήμουν υπέρμετρα ειρωνικός.
Λες θα δεις το θέμα ορθολογικά και μόνο ορθολογισμό δε χρησιμοποιείς, μόνο χλευασμό και ειρωνεία για όσους έχουν αντίθετη άποψη από εσένα.
Προσωπικα, απο την αρχη των βιντεο που δημιουργούσες, πάντα είχα την εντύπωση πως εισαι ένας πολυ ευγενικος ανθρωπος με χιουμορ που κατάφερνε να σπάει το αυστηρό και απόμακρο υφος του επιστημονικού λόγου. Ειλικρινά, σε αυτό το βίντεο, παραθέτεις τη γνώμη σου και τα επιχειρήματά σου με τόση ευγένεια και διχως να θίγεις κανέναν, που δεν μπορω να καταλάβω τον λόγο που κάποιοι άνθρωποι έχουν γίνει έξαλλοι.
Ως κάποιος που διαφωνεί με το νομοσχέδιο αλλά ήρθε με καλή θέληση να ακούσει και άλλη μία άποψη για το θέμα, θεωρώ πως η στάση του ήταν "ευγενικοφανής". Δηλαδή ναι μεν δεν ύψωνε τόνο στην φωνή κλπ, αλλά την ίδια στιγμή σε διάφορα σημεία ταμπελοποιούσε και τσουβάλιαζε τους αντιφρονούντες με διάφορους τρόπους, γελοιοποιούσε και ειρωνευόταν την αντίθετη άποψη, και άλλα...
Τι ισχύει τελικά; Ποια αντίληψη της πραγματικότητας είναι σωστή; Όλες; Καμία; Έχει σημασία;
Υπάρχουν και οι απογοητευμένοι σχολιαστές
Κριμα, ειχες ενα πολυ ωραιο καναλι φυσικης και τωρα καθεσαι και "κραζεις" την εκκλησια για ενα ασχετο θεμα με το ονομα του καναλιου σου, σε ειχα για σοβαρο ανθρωπο που δεν ασχολειται με αυτα αλλα τι ελληνες ειμαστε αν δεν κραξουμε και λιγο. Μονο ο Αστρονιο μας εμεινε.
Αυτή είναι η αποκαθήλωση τού Στέφανου
Και να φανταστείς πως σε εκτιμούσα..πριν δω το βίντεο..
Για τους ανθρώπους αυτούς έχω αξία μόνο εφόσον συμφωνώ μαζί τους. Αλίμονο εάν δεν είμαι ακριβώς έτσι όπως με είχαν φανταστεί και τολμήσω να εκφράσω μια διαφορετική άποψη. Με τοποθέτησαν από μόνοι τους σε ένα βάθρο -πάνω στο οποίο δεν επιδίωξα ποτέ να βρεθώ- και πληγώθηκαν που είχα το θράσος να το ταρακουνήσω. Πολλοί απ' αυτούς ένιωσαν τόσο προδομένοι, που αποφάσισαν όχι μόνο να απεγγραφούν από το κανάλι, αλλά να με ενημερώσουν και σχετικά. Ίσως ως ένδειξη διαμαρτυρίας. Ίσως ήθελαν να με τιμωρήσουν με τον μοναδικό τρόπο που είχαν στη διάθεσή τους. Δε θέλω να παρεξηγηθώ, καθένας έχει δικαίωμα να απεγγραφεί από το κανάλι, ή οπουδήποτε αλλού, όποια στιγμή θεωρήσει σκόπιμο. Κι εγώ το κάνω όταν χάνω το ενδιαφέρον μου για το περιεχόμενο ενός/μιας δημιουργού ή όταν θεωρώ πως αυτά που λέει είναι ανοησίες. Ποτέ μου όμως δεν ένιωσα την ανάγκη να ανακοινώσω την αποχώρησή μου.
Δε θέλω να σας κουράσω πολύ με αυτά. Και όσα γράφω, δεν τα γράφω για να γκρινιάξω, αλλά για να σας μεταφέρω το γενικότερο κλίμα που επικράτησε. Το οποίο, κατά τη γνώμη μου, δείχνει έντονα πως δεν έχουμε μάθει να συζητάμε. Μας λείπουν βασικές δεξιότητες κατανόησης γραπτού και προφορικού λόγου και βασικές γνώσεις διαλεκτικής. Έτσι, αναπόφευκτα, οι περισσότερες διαφωνίες καταλήγουν σε κοκορομαχίες.
Απ' όσα σχόλια έγιναν και από αυτά που διαφωνούν, τα περισσότερα κινούνται σε παρόμοια μήκη κύματος. Ιδιαίτερα εντύπωση μου έκαναν τα σχόλια που υποστήριζαν πως η χρήση της λέξης ομόφυλος για να περιγράψει ένα ζευγάρι είναι λαθεμένη καθώς σημαίνει αυτός που ανήκει στην ίδια φυλή με κάποιον άλλο και όχι αυτός που έχει το ίδιο φύλο με κάποιον άλλο. Βέβαια, στα λεξικά, η λέξη έχει και τις δύο σημασίες. Με ένα γκουγκλάρισμα 2 λεπτών το Βικιλεξικό σε οδηγεί στο Λεξικό της Κοινής Νεοελληνικής του Ιδρύματος Τριανταφυλλίδη και στο Χρηστικό λεξικό της νεοελληνικής γλώσσας. Νομίζω πως αυτό είναι αρκετά χαρακτηριστικό του πώς προσεγγίζουν πολλοί άνθρωποι αυτά τα θέματα. Δεν τους ενδιαφέρει να μάθουν κάτι καινούργιο, δεν τους ενδιαφέρει ο διάλογος. Θέλουν απλώς να έχουν δίκιο. Και είναι τόσο σίγουροι γι' αυτά που νομίζουν ότι ξέρουν που δεν μπαίνουν ποτέ στη διαδικασία να τα αμφισβητήσουν ενώ, κυριολεκτικά, η διασταύρωση της πληροφορίας είναι πιο εύκολη από ποτέ. Αν ξέρεις να μπαίνεις στο YouTube και να αφήνεις σχόλια, ξέρεις και να κάνεις μια υποτυπώδη αναζήτηση στο Google.
Ένας σχολιαστής, μάλιστα, υποστηρίζει πως η σημασία της λέξης ομόφυλος άλλαξε σκόπιμα για να είναι περισσότερο συμπεριληπτική ή για να μας ακούγεται "πιο νορμάλ":
Μάθε αγαπητέ που ΔΕΝ γνωρίζεις, πως οι λέξεις πλέον αλλάζουν για λόγους σκοπιμότητας. Βρές την λέξη "ομόφυλος" πριν 10 χρόνια π.χ. Προφανώς έχει αλλάξει για να ταιριάζει με την λέξη ετερόφυλος στα πλαίσια της "συμπερίληψης". Ομόφυλος σημαίνει αυτός που είναι από την ίδια φυλή... τέλος..Και δεν είναι η πρώτη φορά που αλλαζουν οι λέξεις (π.χ παιδεραστής - παιδόφυλός) προκειμένουν να μας ακούγονται πιο νορμάλ ... Η πολιτική ορθότητα σε κάνει ν λες μπούρδες και ανα αμφισβητέίς τα βασικά... Είναι δεδομένο πως σε λίγο καιρό θα μας κάνεις και διάλεξη για το τί είναι "γυναικά" όπως γίνεται πλέον στην Αμερική...
Και αναρωτιέμαι: Ακόμα και στην περίπτωση που ισχύει κάτι τέτοιο και η έννοια της λέξης έχει αλλάξει τα τελευταία χρόνια (που δεν πιστεύω ότι ισχύει γιατί το ομόφυλος πρέπει να είναι τουλάχιστον τόσο παλιό όσο το ετερόφυλος), πού είναι το κακό η γλώσσα να αλλάζει για να γίνεται περισσότερο συμπεριληπτική;
Ο συντηρητισμός είναι μια στάση ζωής. Δεν αφορά μονάχα το πώς κάποιος εκφράζεται πολιτικά, αλλά παρεισφρέει σε κάθε πτυχή της κοσμοθεώρησής του. Οι λέξεις δεν μπορούν να αλλάζουν σημασία, ποτέ, και για κανέναν λόγο. Άσχετα που αυτό έχει συμβεί αμέτρητες φορές κατά την εξέλιξη της γλώσσας. Δε θέλει να αλλάξουν οι λέξεις, έτσι όπως τις έμαθε αυτός. Με άλλα λόγια, δεν θέλει να αλλάξει ο ίδιος.
Φυσικά, υπάρχουν πολλά ακόμα σχόλια. Μιλάμε για περίπου 1500 - σε καμία περίπτωση δεν μπορώ να σας τα μεταφέρω όλα. Υπάρχουν πολλά που είναι θετικά και υπάρχουν και κάποια ελάχιστα, όπως αυτό (που είναι πολύ μεγάλο για να αντιγράψω εδώ), με τα οποία ενώ διαφωνώ στα περισσότερα σημεία, τουλάχιστον παρέχουν δομημένα επιχειρήματα με μια λογική συνοχή. Από εκεί και πέρα, τα σχόλια βρίσκονται δημόσια κάτω από το βίντεο για όποια θέλει να τα διαβάσει.
Μια μικρή νίκη
Κλείνοντας, θέλω να σας μεταφέρω ένα σχόλιο κι ένα μήνυμα που έλαβα από τους λίγους ανθρώπους που αφορά πραγματικά αυτός ο νόμος:
Είσαι φοβερος! Σ ευχαριστω προσωπικα ως παιδι μονογονεικής οικογενειας κ γκευ.. Δεν εχω σκοπο να πεισω κανεναν ουτε και να υιοθετησω τα παιδια του ''κανονικου κοσμου''.. Εξαλλου και οταν η μαμα μου πηρε την αποφαση να μας παρει απ τον χαριτωμενο κατα την κοινωνια πατερα μου (και βιαιο σ εμας), ειμαι σιγουρος οτι η προγιαγια της θα την εφτυνε που ''διαλυει την οικογενεια''.. Αν κατι δεν ειναι κακοβουλο και μας χτυπαει καπου τοσο ασχημα, καλυτερα να το ψαξουμε μ εμας.
Αγαπητέ Στέφανε (χιχι), είμαι τώρα Γ Λυκείου και αγαπώ πάρα πολύ την φυσική και γι'αυτό θέλω να σπουδάσω εκεί φυσικά. Σε παρακολουθώ από μικρή ηλικία και ουσιαστικά μεγάλωσα μαζί σου (η καλύτερη απόφαση της ζωής μου). Τέλος πάντων για να μπαίνω στο θεμα είδα το βίντεο που ανέβασες με τα ομόφυλα ζευγάρια και πραγματικά με άγγιξε ως κάποιος ο οποίος επίσης θα περάσει αυτή την φάση στη ζωή του. Βέβαια είναι τρομαχτικό πως ακόμα κι αν δεν είχα ποτέ μου σχέση, νιώθω τόσα αρνητικά συναισθήματα και τόσο ευαίσθητος. Παρόλα αυτά ήθελα να ξέρεις οτι αυτά που είπες έδωσαν δύναμη και συγκίνησαν πολλά άτομα, όπως και εμένα φυσικά, και βοήθησαν στο να κατανοήσω καλύτερα αυτό το πολυσυζητημένο φαινόμενο. Οποτε σε ευχαριστώ από τα βαθύ της καρδιάς μου και συνέχισε να είσαι εκεί για να μας δείχνεις τα υπέροχα βίντεο σου.
Ποιος να πει τι σε αυτά τα παιδιά; Ποιος έχει κάτσει να τα ακούσει; Ποιος έχει προσπαθήσει να συναισθανθεί τον σταυρό που κουβαλάνε σε μια κοινωνία που τα αντιμετωπίζει ως παρείσακτα;
Το ζήτημα της ομοφυλίας είναι φλέγον σε όλη την υφήλιο, ενώ σε πολύ λίγες χώρες είναι πλέον ευρέως αποδεκτό. Τώρα που με τον καιρό γίνεται όλο και πιο έντονη η απήχηση των εν λόγω δικαιωμάτων, αρχίζει να αλλάζει το κέντρο βάρους της γενικότερης νοοτροπίας, εξ ου και οι "σπασμωδικές" κινήσεις όσων αντιστέκονται. Μου θυμίζει λίγο την περίοδο που άρχισε να καθιερώνεται η απαγόρευση της σκλαβιάς με το επιχείρημα ότι και οι ομάδες ανθρώπων που ορίζονταν ως κατώτεροι νοητικά και βιολογικά, μπορούν να διεκδικήσουν τα ίδια ανθρώπινα και πολιτικά δικαιώματα με τους "ανώτερης κάστας". Εδώ πέρα υπήρχαν και επιστημονικές μελέτες με σκοπό την απόδειξη της βιολογικής κατωτερότητας των συγκεκριμένων ομάδων ανθρώπων, ώστε να υποστηρίξουν τις καθιερωμένες επί αιώνων πράξεις τους. Τί έγινε όταν άρχισε να βροντάει η φωνή αυτών των ανθρώπων και να διεκδικούνται τα δικαιώματά τους; Πόσοι άνθρωποι σκοτώθηκαν ώστε να επιτευχθεί αυτό; (Βλ. Μάρτιν Λούθερ Κινγκ, πόλεμος βορείων και νοτίων, μερικά από τα πιο κλασσικά παραδείγματα που πλέον στο κεφάλι μας ακούγονται σαν παραμυθάκια, κι όμως έγιναν πραγματικά. Τα παραδείγματα είναι εξαιρετικά περισσότερα). Η αντίληψη ότι ορισμένες ομάδες ανθρώπων πρέπει να υπηρετούν άλλες ομάδες, ήταν εντελώς φυσιολογική κάποτε και εντελώς δύσκολη η κατάρριψή της! Όχι, δεν την ζήσαμε εκείνη την περίοδο (ευτυχώς), αλλά υπάρχει τόσο υλικό πάνω στην ιστορία της, που όποιος δει έστω μερικές ταινίες μπορεί να πάρει ιδέα. Θα κλείσω το σχόλιο με κάτι πολύ ενδιαφέρον που έχω δει: Μένω στο εξωτερικό, οπότε όταν προέβαλαν οι ειδήσεις ότι η Ελλάδα νομιμοποίησε τον γάμο μεταξύ ομοφύλων, ορκίζομαι ότι το 60-70% των σχολίων ήταν: "Μα καλά προς τι τέτοια έκπληξη σε μια χώρα όπου "επινοήθηκε" η ομοφυλοφιλία;;;" Έπαθα μερικά εγκεφαλικά με τέτοιου είδους περλίτσες. Reality = hacked!
Να θυμάσαι πάντα ότι πίσω από όλα αυτά τα άτομα που φωνάζουν την αντίθεση τους με την πρόοδο της κοινωνίας, υπάρχουν πολλαπλάσιοι που συμφωνούν με τα λεγόμενα σου αλλά επιλέγουν να μην ουρλιάζουν κάτω από ένα βίντεο. Well done Στέφανε!