3 Comments

Πολύ όμορφη συνέχεια για ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον θέμα! Μια φιλολογική προσθήκη με όλο το σεβασμό στη δουλειά σου:

Οι συλλογισμοί ελέγχονται όχι μόνο όμως προς την εγκυρότητα των προκείμενων (αληθείς /ψευδείς), αλλά και ως προς τη σχέση προκειμένων- συμπεράσματος (έγκυροι/μη έγκυροι) για να καταλήξουμε ως προς την ορθότητα τους. Παράδειγμα:

Ο αστυνομικός είναι όργανο

Το μπουζούκι είναι όργανο

Ο αστυνομικός είναι μπουζούκι

(Παραλογικός συλλογισμός)

Οι επαγωγικοί ειδικότερα ελέγχονται και ως προς την πληρότητα των στοιχείων που οδηγούν στη γενίκευση. Πχ:

Η γυναίκα μου μιλάει πολύ

Η αδερφή μου μιλάει πολύ

Οι γυναίκες είναι πολυλογούδες

(Ατελής γενίκευση, ανεπαρκή στοιχεία για να καταλήξουμε στο συμπέρασμα).

Υπάρχουν πολλοί ακόμα τρόποι ελέγχου ενός συλλογισμού. Οι συλλογισμοί για εμένα είναι εκείνο το όμορφο σημείο στο οποίο οι θετικές και οι ανθρωπιστικές σπουδές συναντώνται (ναι, μπορεί να συμβεί και αυτό!) Θα έπρεπε να διδάσκονται εκτενέστερα αλλά... αλίμονο...μην τυχόν και μάθει ορθολογική σκέψη κανένας μαθητής....

Expand full comment

Σωστά! Τεράστιο ενδιαφέρον θεωρώ έχουν και οι λογικές πλάνες πάνω στους συλλογισμούς, κάποια στιγμή ίσως ασχοληθούμε και με κάποιες από αυτές.

Expand full comment

Ήδη προτείνω τα βίντεο σου σε μαθητές μου παρόλο που διδάσκω κυρίως σε ανθρωπιστικές...Αν κάνεις και κάτι πάνω στους συλλογισμούς θα το εντάξω στο μάθημα σίγουρα! Ευχαριστώ πάντα για την εξαιρετική δουλειά σου πάνω στην εκλαΐκευση της επιστήμης! (είμαι ζωντανό παράδειγμα καθότι αν και ιστορικός απέκτησα εξαιτίας σου -και εξαιτίας του astronio- ενδιαφέρον για θετικές επιστήμες)

Expand full comment